Veranstaltungen#
Make your game interactive#
In this section, you will learn how to add interactivity to your game by responding to keyboard inputs, mouse actions, or collisions.
What are events?#
Events (Ereignisse) sind der Schlüssel zu interaktiven Spielen. Sie ermöglichen es, auf Benutzeraktionen zu reagieren, wie Tastendrücke oder Mausbewegungen, und verändern dynamisch das Verhalten deiner Akteure.
on_setup()
: Wird am Anfang aufgerufen, um deine Welt zu initialisieren und vorzubereiten.act()
: Diese Methode wird in jedem Frame aufgerufen und aktualisiert die Welt sowie die Akteure.There are special event methods like
on_key_pressed
,on_mouse_left
, oron_clicked_left
to respond to various user actions.
Veranstaltungen registrieren#
In order for an actor or the world to react to an event, you must register the corresponding method. The registration works similarly to the act()
method.
Example: Simple key input#
@player.register # Registriert die Methode als Event
def on_key_down_w(self):
self.y -= 1 # Bewegt den Spieler nach oben
Erklärung:#
This method is executed when the w key is pressed. The actor player
moves one step upwards.
Example: Control with multiple buttons#
In the next example, an actor is controlled using the keys W, A, S, and D.
import miniworlds
world = miniworlds.TiledWorld()
world.columns = 20
world.rows = 8
world.tile_size = 42
world.add_background("images/soccer_green.jpg")
player = miniworlds.Actor()
player.add_costume("images/player_1.png")
@player.register
def on_key_down_w(self):
self.y = self.y - 1 # Bewegt den Akteur nach oben
@player.register
def on_key_down_a(self):
self.x = self.x - 1 # Bewegt den Actor nach links
@player.register
def on_key_down_d(self):
self.x = self.x + 1 # Bewegt den Actor nach rechts
@player.register
def on_key_down_s(self):
self.y = self.y + 1 # Bewegt den Actor nach unten
world.run()
Erklärung:#
In this example, the actor is controlled as follows:
W: Moves the actor up.
A: Moves the actor to the left.
D: Moves the actor to the right.
S: Moves the actor down.
Unterschied: on_key_down
vs. on_key_pressed
#
There are two types of keyboard events to respond to key interactions:
on_key_down(self, key)
: Wird genau einmal aufgerufen, wenn eine Taste gedrückt wird.on_key_pressed(self, key)
: Wird fortlaufend aufgerufen, solange die Taste gedrückt gehalten wird.
Example: Different Keyboard Events#
import miniworlds
world = miniworlds.World()
world.add_background("images/grass.jpg")
player = miniworlds.Actor((90, 90))
player.add_costume("images/player.png")
player.costume.orientation = -90
@player.register
def on_key_down_w(self):
self.y -= 1 # Bewegt den ersten Spieler nach oben
player2 = miniworlds.Actor((180, 180))
player2.add_costume("images/player.png")
player2.costume.orientation = -90
@player2.register
def on_key_pressed_s(self):
self.y -= 1 # Bewegt den zweiten Spieler nach unten, solange die Taste gedrückt ist
world.run()
Bemerkung
You can either query specific keys like on_key_down_b(self)
or handle general keyboard events with on_key_down(self, key)
to detect all keyboard inputs.