Concept: Benennung und Variablen

Concept: Benennung und Variablen#

Benennung#

In Chapter One, you saw instructions of the following kind:

world = miniworlds.World()

The = sign has a different function here than in mathematics.

  • First, the right side of the statement is executed. In this case, a TiledWorld() object is created.

  • In the second step, the created object is saved with the name world. You can always access the created object later using this name.

Names haben also in einer Programmiersprache eine ganz besondere Bedeutung, sie dienen dir als ein Speicher für Objekte und Daten. Indem du Objekten einen Namen gibst, kannst du später wieder auf diese zugreifen. Man nennt solche Namen auch Variablen, denn das Objekt auf das über den Namen zugegriffen werden kann, kann meist auf verschiedene Arten verändert werden.

Im einfachsten Fall kann dies so aussehen:

a = 3
b = 2
c = a + b

By storing values under the names a and b, you can access them again later. In the last line, a + b is calculated first and the result is stored in c. The result 5 is output.

Variables können jederzeit neue Werte speichern - Der alte Wert geht dabei verloren:

a = 3
a = 2
c = a + a
print(c)

The program outputs 4 because the value 3 is overwritten in the second line and is lost.

The World object#

Die Welt ist ein Objekt und bringt verschiedene Attribute und Methoden mit, auf die du zugreifen kannst, z.B. rows, columns und tile_size.

Attribut#

You access attributes using the syntax objectname.attributename.

Example:

world.rows = 4

This code stores the value 4 in world.rows - The World object then has 4 rows.

Methoden#

Methods are commands that an object can execute, e.g., world.add_background() to access methods you use the syntax objectname.methodname(). Sometimes there are variables in the parentheses

Example:

world.add_background("images/my_background.png)