Positioning and alignment of actors#

In this section, you will learn how to position and align actors in the coordinate system.

Basics#

First, a brief review of the essential concepts:

  • You can create an actor at any position:

    actor = Actor((50, 120))  # erstellt einen Actor an der Position (50, 120)
    
  • The coordinate system has its origin at the top left:

    The coordinate system
  • The position of an actor always refers to its center (also called origin).


Position eines Akteurs nachträglich ändern#

You can also adjust the position of an actor after its creation by changing the attributes x, y, or position:

my_actor.x = 120  # setzt die x-Koordinate auf 120
my_actor.y = 90   # setzt die y-Koordinate auf 90
my_actor.position = (120, 90) # setzt die Position auf x=120, y=90

Change actor’s orientation#

Die Ausrichtung eines Actors lässt sich über das Attribut direction festlegen. Dies ermöglicht es, den Actor in eine bestimmte Richtung zu drehen:

In the following illustration, you can see how the value for Direction is to be interpreted.

Orientation des Akteurs

In der Darstellung siehst du die Bedeutung von Direction:#

  • 0 hoch

  • 90 rechts | -90 links

  • 180 oder - 180 runter


Ursprung des Akteurs ändern#

You can change the origin (the point to which the actor’s position refers). This is set by the origin attribute:

a1 = Actor((0, 20))
a1.origin = "topleft"  # setzt den Ursprung auf die linke obere Ecke
Orientation des Akteurs

(0|20) now refers to the top-left coordinate of the actor.#


You can also specifically set the center or the top left corner of the actor:

a1 = miniworlds.Actor((0, 20))
a1.topleft = (20, 30)  # setzt die linke obere Ecke des Actors auf (20, 30)
a1.center = (20, 30)  # setzt das Zentrum des Actors auf (20, 30)