Positioning and alignment of actors#
In this section, you will learn how to position and align actors in the coordinate system.
Basics#
First, a brief review of the essential concepts:
You can create an actor at any position:
actor = Actor((50, 120)) # erstellt einen Actor an der Position (50, 120)
The coordinate system has its origin at the top left:
The position of an actor always refers to its center (also called origin).
Position eines Akteurs nachträglich ändern#
You can also adjust the position of an actor after its creation by changing the attributes x
, y
, or position
:
my_actor.x = 120 # setzt die x-Koordinate auf 120
my_actor.y = 90 # setzt die y-Koordinate auf 90
my_actor.position = (120, 90) # setzt die Position auf x=120, y=90
Change actor’s orientation#
Die Ausrichtung eines Actors lässt sich über das Attribut direction
festlegen. Dies ermöglicht es, den Actor in eine bestimmte Richtung zu drehen:
In the following illustration, you can see how the value for Direction
is to be interpreted.
Ursprung des Akteurs ändern#
You can change the origin (the point to which the actor’s position refers). This is set by the origin
attribute:
a1 = Actor((0, 20))
a1.origin = "topleft" # setzt den Ursprung auf die linke obere Ecke
You can also specifically set the center or the top left corner of the actor:
a1 = miniworlds.Actor((0, 20))
a1.topleft = (20, 30) # setzt die linke obere Ecke des Actors auf (20, 30)
a1.center = (20, 30) # setzt das Zentrum des Actors auf (20, 30)